23948sdkhjf

FDIH: Udlandet har gavn af dårligt optimerede danske webshops

Ny undersøgelse blandt 505 webshops’ forsider og undersider afslører, hvordan de danske webshops klarer sig i forhold til de udenlandske – de danske webshops er ikke tilstrækkeligt optimerede.
- Langsomme webshops har direkte indflydelse på, hvor meget forbrugeren køber. Du har faktisk kun 2 sekunder til at åbne døren til din webshop, før mange af dine onlinekunder vil vende om og gå. Det er der mange webshops, der ikke lever op til, og det koster salg, fastslår Jesper Helbrandt, direktør i Digicure, der står bag undersøgelsen.

Danskerne elsker udenlandske netbutikker - men kærligheden er ikke gengældt
Når danskerne handler på nettet, betyder det mindre og mindre, om netbutikken er dansk eller udenlandsk. Op mod hver 3. handel sker på en udenlandsk netbutik, viser Dansk e-handelsanalyse, årsrapport 2013. Desværre er det modsatte ikke tilfældet, for borgerne i andre EU-lande er mest tilbøjelige til at handle i deres hjemland.

- Danskerne elsker e-handel, og så ser vi mindre på netbutikkens nationalitet. Det er en kæmpe udfordring for dansk e-handel, at vi presses af konkurrence fra udlandet, mens det er svært at få rettet forbrugernes blik fra fx Tyskland og England mod danske websites. Derfor er det vigtigt, at de danske webshops er konkurrencedygtige - også på hastighed, konstaterer Annette Falberg, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.

Danske vs. udenlandske webshops – hvem performer bedst?
Digicures undersøgelse af 505 FDIH-webshops viser, at de udenlandske webshops klarer sig bedre end de danske. FDIH-medlemmernes sider har en såkaldt Performance Score på 70. Til sammenligning ligger de udenlandske på 75. Performance Score beregnes på en skala fra 1 til 100, hvor 100 er bedst. Jo flere filer med performanceproblemer, et site har, des lavere score.

Webshoppens forside er ikke alt
De danske webshops sakker bagud i forhold til de udenlandske. Danske webshops skal huske, at samtlige af webshoppens sider er en potentiel forside, og derfor skal optimering ikke kun ske på forsiden, men på samtlige sider af webshoppen.

Erfaringsmæssigt er en webshops forside altid hurtigere sammenlignet med undersiderne. Hastigheden på et website har indvirkning på Googles søgealgoritmer. Det vil sige, at et website får en lavere søgerangering, hvis svartiderne er lange. Da trafik fra Google ikke kun rammer forsiden af websitet, skal resten af websitet også være hurtigt:

- Sammenligner vi performanceniveauet på forsiderne på de danske webshops med hele sitet, er resultatet meget ringere, end resultatet for forsiden alene. Performance Scoren for Kop og Kande, som ellers har den bedste Performance Score blandt de 505 forsider, falder fra 86 til kun 24, når vi ser på hele sitet. Det giver et meget godt billede af, hvor der er plads til forbedringer for de danske webshops, slutter Jesper Helbrandt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101